„Dziecko może nauczyć dorosłych trzech rzeczy: cieszyć się bez powodu, być ciągle czymś zajętym i domagać się — ze wszystkich sił — tego, czego pragnie”.
(Paulo Coelho)
Gminny Żłobek „Akademia Malucha” w Świerzowej Polskiej swoją działalność rozpoczął z dniem 1 lutego 2020r.
Opieka żłobkowa obejmuje dzieci od 20 tygodnia do 3 roku życia. W żłobku dostępnych jest 48 miejsc. Opiekę nad dziećmi sprawuje 6 opiekunów i jedna pielęgniarka.
Żłobek czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 6:30 do 16:30. W placówce mamy podział na 3 grupy wiekowe - od 20 tygodnia do 18 m.ż., od 18 m.ż do 2 r.ż, oraz powyżej 2 roku życia.
Naszym celem jest zapewnienie dzieciom bezpiecznych i przyjaznych warunków. Oferujemy również zdrowe, całodzienne wyżywienie, dostosowane do potrzeb rozwojowych dziecka. Staramy się współpracować z rodzicami, wsłuchujemy się w ich oczekiwania, a wszystko to, w imię dobra naszych podopiecznych.
Metody pracy:
* Metoda ruchu rozwijającego: Używa ruchu do wspierania komunikacji, relacji społecznych oraz koordynacji ruchowej.
* Metoda Baśnie i opowieści: Wykorzystuje opowieści i bajki do rozwijania wyobraźni, języka oraz emocji dzieci.
* Metoda projektów: Dzieci pracują nad wspólnym tematem, co sprzyja rozwijaniu umiejętności społecznych i współpracy.
* Zabawa jako metoda nauczania: W żłobku zabawa jest podstawowym narzędziem do nauki, pozwalając dzieciom na odkrywanie świata w sposób naturalny i przyjemny.
* Edukacja przez sztukę: Wprowadza elementy plastyki, muzyki i ruchu, co wspiera rozwój kreatywności i ekspresji emocjonalnej.
W żłobku stosuje się materiały dostosowane do wieku, które angażują dzieci w zabawę edukacyjną. Na przykład, dzieci mogą korzystać z kolorowych klocków czy układanek, które rozwijają ich zdolności manualne i poznawcze.
Nauczyciele w żłobku pełnią kluczową rolę, będąc zarówno przewodnikami, jak i opiekunami. Ważne jest, aby obserwowali dzieci, dostosowywali metody do ich potrzeb oraz wspierali ich indywidualny rozwój.
Każda z tych metod jest dostosowywana do specyfiki grupy oraz indywidualnych potrzeb dzieci. W żłobku celem jest stworzenie wspierającego środowiska, w którym dzieci mogą rozwijać się w swoim tempie, odkrywając świat poprzez zabawę i interakcje z rówieśnikami.
Integracja sensorycznej w żłobku:
Rozwój fizyczny i emocjonalny: Dobrze zorganizowane zajęcia sensoryczne wspierają rozwój motoryczny, emocjonalny i społeczny dzieci, co jest kluczowe w pierwszych latach życia.
Kształtowanie umiejętności poznawczych: Poprzez różnorodne bodźce sensoryczne dzieci rozwijają swoje zdolności poznawcze, ucząc się eksplorować, odkrywać i rozwiązywać problemy.
Bezpieczeństwo i zaufanie: Stworzenie stymulującego, ale jednocześnie bezpiecznego środowiska pozwala dzieciom na swobodne odkrywanie, co buduje ich pewność siebie.
Integracja sensoryczna w żłobku jest zatem kluczowym elementem wspierającym rozwój dzieci, pomagając im lepiej rozumieć świat i budować relacje z innymi.